مکان های دیدنی اصفهان

مکان های دیدنی اصفهان

بهترین مکان های دیدنی اصفهان

اصفهان شهری است که در قلب ایران واقع شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور شناخته می‌شود. 

این شهر در طول تاریخ سه بار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است و به همین خاطر، دارای آثار و بناهای فراوانی از دوران‌های مختلف است. 

اصفهان با معماری منحصر به فرد و زیبایی پل‌ها، مساجد، کاخ‌ها، عمارت‌ها و کلیساها خود، هر ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به خود جذب می‌کند. 

بسیاری از این آثار تاریخی در لیست آثار ملی ایران و یا میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و در هر فصلی از سال می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. 

در این مقاله، ما قصد داریم به شما معرفی کنیم که چه مکان های دیدنی اصفهان وجود دارند که حتما باید ببینید.

جاهای دیدنی اصفهان در بهار و تابستان.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان.

میدان نقش جهان یا میدان امام یا میدان شاه، از جاذبه‌های تاریخی و زیبای اصفهان است که دارای بناهای باشکوه و حجره‌های متعدد در اطراف خود است. 

این میدان به خاطر اهمیت تاریخی خود در لیست آثار ملی ایران و لیست جهانی یونسکو ثبت شده است. 

میدان نقش جهان دارای ابعاد ۵۰۰ متر در ۱۶۰ متر است و از دوره صفویان به عنوان پرشکوه‌ترین میدان ایران شناخته می‌شود. 

حجره‌های اطراف میدان در اصل طاق‌هایی بودند که برای حفاظت از بناها ساخته شدند.

میدان نقش جهان در گذشته باغی بزرگ و بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها را در خود جای داده بود. 

این میدان از زمان سلجوقیان محل برگزاری جشن‌های ملی مانند نوروز و محل اعدام محکومان بود. 

در دوره صفویان با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، میدان نقش جهان به مرکز ساختمان‌های دولتی و کاخ شاه تبدیل شد. 

ساخت میدان نقش جهان در سال ۱۰۱۱ قمری آغاز شد و در سال ۱۰۲۵ به اتمام رسید. 

مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه، از مهم‌ترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان هستند.

 عمارت عالی قاپو.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو یکی از آثار تاریخی اصفهان است که در لیست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

این بنا در سمت غربی میدان نقش جهان اصفهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده است. 

این بنا با معماری خیره‌کننده و تزیینات بی‌نظیر از هنرمندان معروف ایرانی، یکی از زیباترین نمونه‌های معماری دوره صفویان را نشان می‌دهد؛ عمارتی که هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور از آن بازدید می‌کنند و از مهم‌ترین قسمت‌های آن می‌توان به در ورودی کاخ، تالارهای باشکوه، تالار موسیقی در طبقه بالاترین، پایه‌های اصلی این بنا و آثار هنری برجسته در نقاط مختلف عمارت عالی قاپو (ستون‌های چوبی آینه‌کاری‌شده، حوض ایوان، کاشی‌های هفت رنگ، نقوش اسلیمی، مقرنس‌کاری، فرش‌های پر نقش‌ونگار، گچ کاری‌ها و نقاشی‌ها) نام برد.

کاخ عالی قاپو با مساحت ۱,۸۰۰ متر مربع، ۶ طبقه و ۳۸ متر ارتفاع، بلندترین کاخ عهد صفوی را تشکیل می‌دهد. 

این کاخ در دوره شاه عباس اول، برای برگزاری جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی و همچنین به‌عنوان مکانی برای تماشای مسابقات چوگان و اسب‌سواری مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

تماشای میدان نقش جهان و بناهای تاریخی اطراف از روی عمارت عالی قاپو از تجربیاتی است که در سفر به اصفهان باید انجام دهید.

 مسجد امام اصفهان.

مسجد امام

مسجد امام، مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی یا مسجد شاه یکی از آثار تاریخی اصفهان است که در لیست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و از دوره صفویه (قرن یازدهم هجری) ساخته شده است. 

این مسجد از بناهای مهم معماری اسلامی و نمونه‌ای ارزشمند از هنر کاشی‌کاری و حجاری ایران محسوب می‌شود. 

گنبد بزرگ جنوبی از مهم‌ترین گنبدهای دوپوش ایران است و جهت جغرافیایی ورودی مسجد، مناره‌های بلند، قطعات بزرگ سنگ‌های مرمری یک‌پارچه و سنگاب‌های نفیس، کاشی‌کاری (هفت‌رنگ و معرق) و تزیینات فراوان از ویژگی‌های متمایز مسجد امام اصفهان هستند.

 مسجد جامع اصفهان.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان یا مسجد عتیق یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی اصفهان است که با وسعتی حدود ۲۱,۰۰۰ متر مربع، از دوره سلجوقی باقی مانده است؛ البته در کاوش‌های باستان‌شناسی، آثاری از دوران آل‌بويه و قرن سوم هجری و همچنین دوران قبل از اسلام نیز یافت شده است. 

مسجد جامع اصفهان در لیست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مسجد جامع اصفهان در دوره صفویه توسعه‌های مهمی داشته است. این مجموعه دارای ۴۸۴ گنبد کوچک و بزرگ با طرح‌های مختلف است و از قسمت‌های مختلف مسجد می‌توان شبستان، گنبد تاج‌الملک، گنبد نظام‌الملک، ایوان‌های درویش، صاحب، استاد، شاگرد و عمر، مسجد و محراب الجایتو، شبستان زمستانی بیت‌الشتا و کتابخانه خواجه نظام‌الملک را ذکر کرد.

 مسجد شیخ لطف الله.

مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف‌الله با معماری و تزیینات کاشی‌کاری شگفت‌انگیز یکی از زیباترین مساجد ایران است که با گنبدی نخودی‌رنگ در میدان نقش جهان برجسته است. 

نام این مسجد با قدمتی از دوره صفویه در لیست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 

مسجد شیخ‌ لطف‌‌الله در مقایسه با دیگر مساجد ایرانی مناره و حیاط چهار ایوانی ندارد. 

راهروی ۲۸ متری ورودی مسجد، محراب، راهروی زیرزمینی، نورپردازی ویژه، شبستان اصلی، گنبد باشکوه، کتیبه‌ها و خطوط داخل مسجد، انعکاس هفت باره صدا و تزیینات متعدد از خصوصیات منحصربه‌فرد مسجد شیخ لطف‌الله هستند.

 مکان های دیدنی اصفهان در پاییز

کاخ چهلستون اصفهان.

کاخ چهلستون

کاخ چهلستون یکی از زیباترین و ماندگارترین باغ‌های ایرانی است که در دوران صفوی در شهر تاریخی اصفهان ساخته شده است. 

نام این کاخ به احتمال زیاد به خاطر بازتاب ۲۰ ستون ایوان در آب استخر مقابل آن انتخاب شده است. 

کاخ چهلستون نمونه‌ای از ترکیب هنرهای معماری چینی، ایرانی و فرنگی را نشان می‌دهد. 

این بنا شامل یک ایوان بزرگ به سمت شرق است که ابعاد آن ۳۸ در ۱۷ در ۱۴ متر است. 

ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از چوب چنار و کاج هستند و چهار تا از آن‌ها روی چهار شیرسنگی نشسته‌اند.

تالار آینه با سقفی پر از قاب‌های چوبی با اشکال هندسی مختلف، نقاشی‌های زیبا، سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب كوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی نیز از جاذبه‌های کاخ چهلستون اصفهان هستند. 

این مجموعه در فصل پاییز به منظره‌ای رنگین تبدیل می‌شود و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. کاخ موزه چهلستون در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 چهار باغ عباسی.

خیابان چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی یکی از شاهکارهای هنر ایرانی است که در واقع شامل چندین چهارباغ است که در دو طرف یک خیابان اصلی قرار دارند. 

چهار باغ به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که با سی‌و‌سه پل به هم پیوند می‌یابند. 

چهار باغ شمالی در زمان شاه عباس اول و چهار باغ جنوبی در زمان رضاخان پهلوی احداث شده‌اند.

خیابان چهارباغ عباسی محلی است که بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان در آن جای گرفته‌اند. 

مثلاً کاخ هشت بهشت (خیابان باغ گلدسته)، مدرسه چهارباغ (حاشیه خیابان چهارباغ عباسی)، مجموعه نقش جهان با مسجد شیخ لطف‌‌الله، مسجد امام، عالی قاپو و بازار قیصریه (با فاصله خیابان سپه از میدان امام حسین)، چهلستون (میدان امام حسین)، سی و سه پل (در میدان انقلاب)، رستوران‌ها و بریانی‌ها، سینماها، کافه‌ها و مراکز خرید در نزدیکی خیابان چهار باغ واقع شده‌اند. 

خیابان چهارباغ عباسی در نوشته‌های بسیاری از مورخان و جهان‌گردان و همچنین فهرست آثار ملی نام برده شده است.

خیابان چهارباغ عباسی در فصل پاییز به دلیل وجود درختان بلند و رنگارنگ، منظره‌ای بسیار زیبا و خاص ارائه می‌دهد و گردش و عکاسی در این خیابان از تفریحات مورد علاقه اهالی اصفهان و گردشگران داخلی و خارجی است.

 مکان های دیدنی اصفهان در زمستان.

محله جلفا.

محله جلفا.

محله جلفا یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین محله‌های اصفهان است که با معماری و بافت خاص خود، احساس سفر به یکی از کشورهای غربی را به شما می‌دهد. 

جلفا در گذشته محل سکونت مسیحیان شهر (پروتستان، ارتدکس و کاتولیک‌ها) بود؛ زمانی که ارمنی‌های اصفهان از کنار رود ارس به زاینده رود (در دوره شاه عباس صفوی) منتقل شدند و در این محل زندگی کردند. 

خیابان‌های سنگ‌فرش و تمیز، ساعت‌های بلند، کلیساها (وانک، بیت لحم، کلیسای مریم و هاکوپ و سرکیس)، کافه‌های دنج با موسیقی غربی و صندلی‌های چوبی چسبیده به هم و حوض و حوضچه‌های زیاد با مجسمه‌هایی در وسط آن‌ها از جاذبه‌های دیدنی محله جلفا هستند.

محله جلفا در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد؛ اما در فصل زمستان و زمان برگزاری جشن کریسمس و سال نوی میلادی، این محله جلوه‌ای متفاوت و شاداب می‌گیرد. 

در این زمان از سال تمام فروشگاه‌های جلفا تزیینات جشن کریسمس را به فروش می‌رسانند، رنگ و بوی شادی در تمام خیابان‌ها پخش می‌شود و کلیساهای وانک و بیت لحم آماده برگزاری مراسم می‌شوند. 

پخش موسیقی‌های مذهبی به‌همراه صدای ناقوس در کلیساها از دیگر سنت‌های جشن کریسمس در جلفا است.

 مکان های دیدنی اصفهان برای کودکان.

پارک جنگلی ناژوان.

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان یکی از مناطق سبز و بزرگ اصفهان است که در کنار زاینده‌رود واقع شده است. 

این پارک به‌خاطر داشتن درختان صنوبر زیاد به ریه اصفهان مشهور است. 

این پارک شامل بخش‌های متنوع و امکانات مختلف رفاهی و تفریحی است؛ بنابراین می‌توان آن را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان برای کودکان نام برد. 

پارک جنگلی ناژوان پس از زاینده‌رود دومین میراث طبیعی اصفهان است.

باغ پرندگان اصفهان با مساحتی حدود ۵۵,۰۰۰ مترمربع (محل زندگی بیش از ۳,۵۰۰ عدد پرنده از ۱۳۰ گونه متفاوت در زیستگاه‌هایی مانند برکه، صخره، قفس‌های شیشه‌ای، قفس‌های آهنی و فضاهای سبز جنگلی و همچنین بخش‌ تاکسیدرمی)، آکواریوم اصفهان با ۴,۰۰۰ مترمربع مساحت و ۳۵ متر طول در عمق هفت‌متری زمین (اولین آکواریوم تونلی ایران با ۳۳ آکواریوم‌ بزرگ، زیستگاه ۶,۵۰۰ موجود آبزی شامل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی‌های جهان)، باغ خزندگان شامل ۲۵ ویواریوم بزرگ، ۱۲ عدد ويواريوم كوچک و بخش تاکسیدرمی و زیستگاه انواع مختلف خزندگان و انواع مارهای سمی، نیمه‌سمی و غیرسمی)، «باغ موزه پروانه‌ها» یا باغ استوایی با وسعت ۲,۰۰۰ مترمربع (محل زندگی حدود ۲,۲۰۰ پروانه اتاله‌شده در ۴۸ عدد قاب و انواع گونه‌های گیاهی)، «موزه صدف اصفهان» (اولین موزه صدف و حلزون کشور، محل نگهداری بیش از ۲,۰۰۰ نمونه از ۸۰۰ گونه مختلف از نرم‌تنان، خارپوستان و سخت‌پوستان آب‌های دریای خزر، خليج فارس، دريای عمان و دیگر دریاها و اقیانوس‌ها) از بخش‌های پارک جنگلی ناژوان هستند.

پارک جنگلی ناژوان یکی از مناطق سبز و بزرگ اصفهان است که در کنار زاینده‌رود قرار دارد. این پارک به‌خاطر داشتن درختان صنوبر زیاد به ریه اصفهان معروف است. 

این پارک شامل بخش‌های متنوع و امکانات مختلف رفاهی و تفریحی است؛ بنابراین می‌توان آن را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان برای کودکان معرفی کرد. پارک جنگلی ناژوان پس از زاینده‌رود دومین میراث طبیعی اصفهان است.

پارک جنگلی ناژوان همچنین دارای امکاناتی مانند فضای سبز مناسب برای پیک‌نیک، چادر زدن و کمپینگ، آلاچیق، زمین‌های بازی کودکان، زمین‌های ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی، ایستگاه‌های قطار، درشکه‌سواری، پیست دوچرخه‌سواری، مانژ اسب‌سواری، بوفه، کافه، رستوران، غرفه صنایع دستی، نمازخانه، عکاس‌خانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ است.

جود تله‌سیژ به‌طول ۱,۹۲۵ متر در ارتفاع ۲۲ متری از سطح زمین با سرعت حدود سه تا پنج متر بر ثانیه، شهربازی با انواع وسایل بازی سرگرم‌کننده و مهیج برای کودکان و بزرگسالان و «پارک آبی کودکان» با حدود ۲,۵۰۰ مترمربع مساحت برای استفاده کودکان دختر سه تا ۹ سال و کودکان پسر سه تا ۱۲ سال از دیگر جذابیت‌های پارک جنگلی ناژوان برای کودکان هستند.

 پارک کوهستانی صفه.

پارک کوهستانی صفه.

پارک کوهستانی صفه یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان در جنوب شهر است. 

کوه صفه با ارتفاع ۲,۲۵۷ متر از سطح دریا، از کوه‌های سلسله جبال زاگرس است. 

دیدن منظره شهر از پایین و بالای کوه و گذر از تنگه گردنه باد یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است.

پارک صفه همچنین دارای باغ‌وحش، شهربازی و تله‌کابین است که برای کودکان جذاب هستند؛ بازی در سالن بولینگ با مساحت حدود ۱,۰۰۰ مترمربع، چشمه‌ها، غارها و شکم‌گردی در رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی و مدرن از بهترین تجربیاتی هستند که می‌توانید در این پارک داشته باشید. 

علاوه بر این، صخره‌های بلند و بزرگ کوهستان صفه امکان کوهنوردی تخصصی و آموزش سنگ‌نوردی را در این منطقه فراهم کرده‌اند.

 مکان های دیدنی اصفهان در شب.

سی و سه پل.

سی و سه پل.

سی‌وسه پل یکی از زیباترین و معروف‌ترین مکان های دیدنی اصفهان و بلندترین پل روی زاینده‌رود است؛ پلی که شاهکار معماری، و یکی از نمادهای شهر اصفهان است و قدمت آن به دوره حکومت شاه عباس اول صفوی برمی‌گردد. 

سی‌وسه پل ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. 

این پل در شب با نورپردازی زیبا و انعکاس خیره‌کننده در آب زاینده‌رود، تبدیل به یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان می‌شود.

 پل خواجو.

پل خواجو

پل خواجو یکی از زیباترین و مهم‌ترین پل‌های تاریخی اصفهان است که در شرق سی‌وسه پل روی زاینده‌رود قرار دارد؛ پلی که در زمان شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری احداث شد و در زمان خود از زیباترین پل‌های دنیا شهرت داشت. 

پل خواجو با ۱۳۳ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۷٫۵ متر معبر از نظر استحکام، تقارن و سبک معماری، یکی از پل‌های منحصربه‌فرد ایران است و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است؛ پلی که بسیاری آن را با پل طبیعت تهران مقایسه می‌کنند؛ زیرا در طول تاریخ، علاوه بر رفت و آمد از روی زاینده رود، از این پل برای تماشای مسابقه‌های قایقرانی، تفریح و خوش‌گذرانی پادشاه و همراهیانش استفاده می‌کردند.

پیاده‌روی روی پل خواجو به‌ویژه هنگام غروب و اوایل شب، از لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که می‌توان در اصفهان داشت. 

مجسمه شیرهای سنگی، قبله‌نما، تداعی‌نمایی از گنبد حرم امام رضا (ع)، شمع پل خواجو، سقف‌های طاق چشمه‌ای (منحنی)، تخته سنگ دیواره‌ها، عقاب تیزچنگال بر فراز زاینده رود، ملاط و سنگ قبرهای عجیب از عجایب پل خواجو هستند.

قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان.

قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان.

سوالات متداول:

بهترین مکان های دیدنی اصفهان در پاییز کدامند؟ 

چهار باغ عباسی، کاخ چهلستون اصفهان.

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب کدامند؟ 

سی‌وسه پل، پل خواجو.

بهترین جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان کدامند؟ 

باغ پرندگان، آکواریوم ناژوان، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها، پارک جنگلی و شهربازی ناژوان.

بهترین مکان های دیدنی اصفهان در بهار و تابستان کدامند؟ 

میدان نقش جهان، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، مسجد جامع اصفهان.


Loader