جاهای دیدنی قشم و جزایر اطراف آن

جاهای دیدنی قشم و جزایر اطراف آن

جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم

دیگر وقتش است جاهای دیدنی قشم را کشف کنید! اگر تابه‌حال به قشم نرفته‌اید بیشتر از این زمان را از دست ندهید. این جزیره که چند سالی است به منطقه آزاد تبدیل شده است، موقعیت‌های گردشگری و طبیعی فراوانی دارد. جاذبه ‌های گردشگری قشم ازجمله طبیعت بکر، آثار تاریخی وباستانی، امکانات تفریحی و مراکز خرید قشم در این سفر در انتظار شماست. ما پیش از اینکه سفر به قشم را شروع کنید، بهتر است با جاهای دیدنی قشم آشنا شوید. این را هم به خاطر داشته باشید که بیشتر جاذبه های گردشگری قشم پدیده‌های طبیعی کم‌نظیر جزیره هستند که در این مقاله بیشتر با آنها آشنا می شویم.

جزیره ی قشم کجاست؟

قشم جزیره‌ای در دل خلیج همیشه فارس است. فاصله این جزیره تا بندرعباس ۲۲ کیلومتر از مسیر دریاست. اگر با خودرو شخصی یا اتوبوس و قطار تا بندرعباس بروید از اسکله حقانی می‌توانید به قشم برسید و اگر هم در تور هوایی به سفر بروید که راحت‌تر هستید.این جزیره پر از مکان های گردشگری و جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعی است که با یک سفر هم نمی‌توان همه آن‌ها را دید و شناخت.اگر قصد تماشای دیدنی‌ های قشم را دارید حتما در هر دو فصل بهار و پاییز به این شهر سفر کنید. پاییز و بهار هوای این جزیره مطبوع‌تر از فصل‌های دیگر است و بهتر می‌توان به گشت‌وگذار در خیابان‌هایش پرداخت.

مکان های دیدنی قشم

قشم دارای جاذبه های طبیعی و بکر بسیار زیادی است که در دنیا معروف است به عجایب هفتگانه. برای این که با این جزیره زیبا بیشتر آشنا شوید؛ اکثر جاهای دیدنی قشم را در این صفحه برای شما شرح می دهیم تا قبل از مسافرت بدانید چه مکان های فوق العاده ای منتظر شما هستند.

1.جنگل حرا قشم

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی و جاهای دیدنی قشم و نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنی های قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.

وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت‌وآمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.

برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما  اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

جنگل حرا

2.دره ی ستارگان

دره ستارگان که از آثار ملی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است، نمایش منحصر به فردی از اشکال زیبای صخره ها می باشد. علت نامگذاری این منطقه به این دلیل است که مردمان بومی عقیده دارند، اشکال عجیب و غریب صخره ها به سبب برخورد شهاب سنگ به این منطقه می باشد اما در حقیقت، دره ستارگان از فرسایش خاک ناشی از باد و باران شکل گرفته است. مردم محلی قشم، دره ستارگان را به نام های استاله کفته، استار افتاده و ستاره افتاده نیز می شناسند.

از نکات جالب توجه دره ستارگان قشم، نمایش راه با استفاده از سنگ ریزه ها است که باعث می شود در مسیر برگشت راه خروج را گم نکنید. همچنین از رسوم جذاب دره ستارگان می توان از خرید صنایع دستی، موزه سنگ و شتر سواری نام برد. این دره درآدرس 20 کیلومتری غرب جزیره قشم قرار دارد. هزینه بازدید از این دره زیبا که در روستای برکه خلف قرار دارد، برای هموطنان، 5 هزار تومان است. برای بازدید از این مکان، در ماه فروردین تا پایان شهریور، از ساعت 8 الی 19:30 و در 6 ماهه دوم سال از ساعت 8 الی 20 می توانید به این مکان قدم بگذارید.

دره ی ستارگان

3.جزیره هنگام

در دو کیلومتری خط ساحلی جنوبی جزیره قشم قرار دارد. محبوبیت این جزیره به خاطر دلفین های باهوشی است که گردشگران و مسافران به خاطر وجود دلفین های بازیگوش این جزیره، جذب آن می شوند. تنها مزرعه تمساح کشور در این جزیره قرار دارد. طبیعت رویایی داخل جزیره و سواحل آن بسیار شگفت انگیزو دیدنی است.

رفت و آمد به این جزیره برای عموم تنها به وسیله ی قایق امکان پذیراست. پس، یک تجربه هیجان انگیز برای سفر با قایق در آب های آبی خلیج فارس خواهی داشت. اگر آب و هوا مناسب باشد، دلفین هایی را می بینی که به جنب و جوش مشغول هستند.

جزیره ی هنگام

4.غارنمکی قشم

در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم و در قسمت انتهایی جنوب غربی جزیره ( حدوداً به موازات ساحل جنوبی )، کوه گنبدی شکلی به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد. رگه‌ های سفید نمک بر بدنه این کوه، منظره ای دیدنی و جالب را از دور نمایان می کند.

دهانه غار نمک از جاده هم جوار ساحل دریا، حدود 2 کیلومتر فاصله دارد که توصیه می شود این فاصله را پیاده طی کنید. درون غار نمک به ویژه اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک، به چراغ قوه پرنور احتیاج است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در شکل های مختلف پوشش داده و منظره ای جاللب را به وجود آورده اند.

غلظت نمک این غار تا 99 درصد هم رسیده و بزرگترین غار نمکی دنیا می باشد. و هر اندازه نمک از این غار برداشته شود، جایگزین می شود و قندیل ها در حال خودسازی هستند و این غار یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم می باشد که می توانید از آن دیدن کنید.

غارنمکی

5.تنگه ی چاهکوه

یکی از بهترین جاذبه‌های قشم تنگه چاهکوه است که در فاصله ۷۰ کیلومتری جزیره قشم و نزدیکی روستای چاهوی شرقی، قرار گرفته است. برخی اعتقاد دارند اگر به این منطقه وارد شوید، وارد یک دنیای رازآلود شده‌اید. این تنگه یکی از بهترین جاهای دیدنی است که البته شرایط خاصی هم دارد. این تنگه در دل کوهی سنگی واقع شده است که اگر پا در آن بگذارید، با یک فضای عریض و دیواره‌های بلند مواجه خواهید شد. البته فقط سمت شمالی دره به این شکل است و اگر به سمت جنوب دره بروید، از عرض راه کم می‌شود. این تنگه چاه‌های زیاد اما کم عمقی دارد که از آن برای ذخیره و هدایت آب باران استفاده می‌شود.

تنگه چاهکوه یک دره به عمق ۱۰۰ متر است که به‌دلیل فرسایش سنگ های رسوبی در دل کوه به وجود آمده است. چیزی که این تنگه را خاص کرده است، وجود حفره‌ها و دالان‌های عجیب است. پیش از بازدید این تنگه لازم است توجه کنید که در برخی از قسمت‌های این تنگه راه‌رفتن دشوار است.

تنگه چاهکوه


6.دره ی تندیس ها درجزیره ی قشم

این دره که یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم شناخته می شود نیز شامل دشتی از تندیس های عجیب و غریب صخره ای است که به سبب فرسایش ایجاد شده از امواج آب پدید آمده است. دره تندیس ها با قدمت بیش از دو میلیون ساله خود و به دلیل داشتن سنگ هایی به شکل مجسمه مشهور گردیده و سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از دره تندیس ها و پدیده های رسوبی موجود در آن به سوی خود جذب می کند. اشکال و احجام ساخته شده در دره تندیس های قشم، شامل مجسمه های شگفت انگیزی می شود که گویی هنرمندی خبره، آن ها را به وجود آورده اما در ساخت این آثار، هیچ شخصی دخالت نداشته است.

شباهت زیادی بین این دره با دره ستارگان وجود دارد و تنها تفاوت آن، وسعت بیشتر و تراکم کمتر اشکال ایجاد شده در این دره است. برخی شکل های موجود در این دره شبیه به مرغ، خروس، سر گوسفند و اژدها می باشد و این موضوع که تمام این شکل ها بدون دخالت دست انجام شده، به جذابیت این دره می افزاید. به همین علت آن را یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم می شناسند. شما حدوداً 1 تا 2 ساعت از زمان خود را می توانید برای بازدید کامل از این مجموعه زیبا اختصاص دهید. هزینه بازدید آن، کاملا رایگان بوده و آدرس آن در جاده شرکت گاز واقع شده است.

دره ی تندیس ها

7.غار خربس قشم

یکی از جاهای دیدنی قشم، غار خربس است. قدمت این غار که در ادامه چین خوردگی‌های رشته کوه زاگرس ایجاد شده به گفته بسیاری از کارشناسان به دوران مادها باز می‌گردد. خربس در واقع مجموعه ای از ۴ دهانه غار است و و ارتفاع دیواره‌های صخره‌‌ای آن به ۲۰ تا ۳۰ متر می رسد. در پاى دهانه این غار برکه‌اى وجود دارد که در بیش‌تر ایام سال آب دارد.

در این دره اشکال جالب و شگفت انگیزی وجود دارد که عجیب به نظر می‌رسد که تمام آن ها کار باد و باران باشد چون بسیار دقیق و هنرمندانه تراش خورده‌اند اما حقیقت دارد. این دره زیبا در نزدیکی جنگل حرا قرار دارد که باید از سمت این جنگل به سمت روستای طبل و از آن‌جا به سمت سلخ بروید. اگر در قشم سکونت دارید، برای بازدید از این غار می توانید از بزرگراه خلیج فارس و یا جاده دفاری عبور کنید. این غار علاوه بر این که یکی از جاهای دیدنی و تاریخی قشم به شمار می رود، دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، غرفه های فروشگاهی، سرویس های بهداشتی، فضای سبز و مکان های برپایی چادر می باشد. برای بازدید از این غار باشکوه، شما 2 ساعت زمان نیاز دارید. همچنین بازدید از این غار از ساعت 6 صبح الی 5 عصر می باشد. جالب است بدانید قیمت بازدید از این مکان تاریخی در سال 1400، معادل 5 هزار تومان بوده است.

غار خربس

8.ساحل زیتون قشم

این ساحل، اصلی ترین ساحل جزیره می باشد که اکثر هتل ها و رستوران های جزیره و برخی از جاهای دیدنی قشم در نزدیکی آن واقع شده است. فضای سبز زیبا با درختان نخل، مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری، زمین های ورزشی، کلاب غواصی، مرکز تفریحات آبی، سینما و. . . از جمله امکانات این ساحل می باشد. پارک زیتون که در این ساحل واقع شده با مساحت 45 هزار متر مربع، یکی از بزرگترین پارک های حوزه خلیج فارس است.

همچنین اقامت آن به صورت 24 ساعته و به صورت رایگان انجام می گیرد. به همین علت اولین کسانی که وارد جزیره قشم می شوند، در این پارک تصمیم به اتراق می گیرند. این پارک امکانات مختلفی نظیر زمین های ورزشی و بازی کودکان و بزرگسالان، نیمکت های سنگی، آلاچیق و پارکینگ را به مسافران ارائه می دهد. علاوه بر این تفریحات آبی مختلفی در پارک زیتون وجود دارد که شامل جت اسکی، بنانا سواری، شاتل، فلای برد و غواصی می شود.

ساحل زیتون قشم

9.ساحل نقره ای ازدیدنی های قشم

این ساحل زیبا که درخشش خود را مدیون فلس های خُرد شده ماهیان در لا به لای شن های آن می باشد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم است. متاسفانه به سبب آسیب هایی که گردشگران طی سال های گذشته به آن وارد کرده اند، بازدید از آن امروزه خیلی محدود شده است. ساحل نقره ای هرمز در قسمت جنوبی جزیره هرمز قرار دارد که مسیر دسترسی به آن از طریق قایق های موجود در اسکله شهید ذاکری امکان پذیر است. همچنین ساحل نقره ای قشم در 2 کیلومتری جزیره هنگام قرار دارد. در ساحل نره ای قشم با تابش نور خورشید به ذرات، نور خیره کننده ای از آن منعکس شده و جذابیت زیادی به ساحل می بخشد.

ساحل نقره ای

10.ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم که در غرب جزیره واقع شده است، از شرق به روستای طبل و روستای سلخ، از غرب به روستای گوری، از شمال و جنوب به ساحل جزیره منتهی می‌شود.

ژئوپارک برنامه‌ای متعلق به بخش علوم زمین یونسکو است که با هدف جلب مشارکت جامعه محلی برای مدیریت و بهره‌برداری پایدار از یک سرزمین شکل گرفت که به حفظ و نگهداری میراث زمین‌شناختی، طبیعی و فرهنگی می‌انجامد. در واقع ژئوپارک‌ها یکی از بهترین مدل‌ها برای همزیستی پایدار انسان و زمین هستند و برخلاف انواع مناطق حفاظت‌شده، نه‌تنها ورود و حضور بازدیدکنندگان را محدود نمی‌کنند؛ بلکه برای آن‌ها طراحی شده‌اند؛ موضوعی که به رونق پایدار اقتصادهای محلی منتهی می‌شود. از جمله اهداف ژئوپارک‌ها می‌توان به ارتقای دانش مردم درباره علوم زمین، جلب مشارکت همگانی در حفاظت و نگهداری میراث زمین‌شناختی و... اشاره کرد.

شبکه ژئوپارک‌های جهانی با پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی به وجود آمد و ۱۷ ژئوپارک از اروپا و هشت ژئوپارک از چین نخستین عضوهای آن بودند. تعداد این ژئوپارک‌ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۶۱ مورد از ۴۴ کشور جهان رسید که در این میان ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک جهانی ایران و اولین ژئوپارک خاورمیانه به حساب می‌آید.

ژئوپارک قشم

امیدوارم در این مقاله ی با جاهای دیدنی قشم آشناشده باشید، در سفرهایتان سری به این مکان ها بزنید و لحظات به یادماندنی را برای خود وخانوادتان به ارمغان بیاورید.


Loader