خرید خودروهای گران چینی

خرید خودروهای گران چینی

خودروهای گران چینی

راهنمای خرید گران ترین خودروهای چینی بازار ایران؛ چری تیگو ۸ و فیدلیتی و دیگنیتی و لاماری خوادن این مطلب 7 دقیقه زمان میبر

خودروهای وارداتی ساخت چین با قیمت بیش از یک میلیارد تومان، متنوع هستند. در این مطلب، فهرستی از انواع کراس‌اور و سدان چینی به ترتیب قیمت، معرفی شده‌اند.

 

پرداخت مبلغی بیش از یک میلیارد تومان برای خودروهای وارداتی ساخت چین، توسط افراد متمول جامعه‌ی ایران انجام می‌شود. این شرایط، چندان عجیب نیست چراکه مدل‌های صفر کیلومتر از برندهای آسیایی و اروپایی، اجازه‌ی ترخیص از گمرک و فروش عمومی ندارند. نمونه‌های دست دوم ساخت تویوتا، هیوندا و کیا نیز، معمولا گران‌تر از خودروهای چینی وارداتی هستند.

کیا اسپورتیج 2012کیا 

 

اسپورتیج ۲۰۱۲ در بازار خودروهای دست دوم ایران، بیش از ۱/۲ میلیارد تومان قیمت دارد

یک شهروند ایرانی با مبلغی حدود یک تا ۱/۵ میلیارد تومان، مجبور به انتخاب بین کراس‌اور صفر کیلومتر ساخت چین یا مدل کره‌ای با عمر بیش از ۱۰ سال است. باتوجه به خدمات نسبتا مناسب شرکت‌هایی مثل مدیران خودرو و کرمان موتور و بهمن به محصولات دارای گارانتی، خرید خودروهای چینی منطقی جلوه می‌کند. این شرایط از هجوم مشتریان به بورس و انواع برنامه‌های پیش‌فروش به خوبی دیده می‌شود. تا زمانی‌که واردات آزاد با تعرفه پایین برای خودروهای خارجی فراهم نشود؛  نابسامانی در بازار ایران نیز ادامه خواهد داشت.

در ادامه‌ی مطلب، انواع خودروهای چینی به ترتیب قیمت معرفی  و اجمالا بررسی شده‌اند. این فهرست شامل مدل‌های متنوع با قیمت بیش از یک میلیارد تومان در بازار آزاد است.

چری آریزو ۶ پرو

تولید انبوه کرمان موتور  KMC J7 و ریسپکت بهمن موتور هنوز انجام نشده است. با این شرایط،  تنها سدان چینی بازار ایران محسوب می‌شود که بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد. نسخه‌ی پرو به تازگی معرفی شده و حدود ۲۵۰ میلیون‌ تومان گران‌تر از مدل اصلی آریزو ۶ است.

چری آریزو 6 پرو

 

سدان خانوادگی مدیران خودرو، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر دارد. چری آریزو ۶ پرو با گیربکس CVT جدید و شبیه‌ساز ۹ سرعته، ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و ۹/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۸ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.

ام‌ وی ام X55 پرو

نسخه‌ی اکسلنت و اکسلنت اسپرت از چری X55 به ترتیب ۹۹۰ میلیون و یک میلیارد تومان قیمت دارند. مبلغ پیش‌فروش نمایندگی این خودروها ۵۰ تا ۷۰ میلیون ارزان‌تر از بازار است.

ام وی ام ایکس 55 پرو

 

ام‌ وی ام X55 پرو از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. این کراس‌اور با ابعاد و امکانات مشابه X33 تولید می‌شود اما پرشتاب‌تر است و در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نسخه‌ی پرو از X55 برخلاف مدل اولیه، فاقد گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ (مورد استفاده در تیگو X7 اصلی) است و همراه جعبه‌دنده‌ی CVT با عملکرد ۹ سرعته ارائه می‌شود.

مدیران خودرو فونیکس تیگو  ۷ پرو

اولین خودروی مدیران خودرو که سال ۱۴۰۰ با قیمت بیش از یک میلیارد تومان وارد بازار شد، ابعادی بزرگ‌تر از تیگو X7 اصلی داشت و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفت. حالا در آخرین روزهای پاییز ۱۴۰۱، قیمت فونیکس تیگو X7 پرو به ۱/۲ میلیارد تومان رسیده است و به صورت نقد و اقساط توسط نمایندگی عرضه می‌شود.

فونیکس تیگو 7 پرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی | مجله پدال

موتور تیگو ۷ اصلی برای فونیکس تیگو  ۷ پرو نیز وجود دارد اما گیربکس دنده‌ای اتوماتیک با CVT جدید ۹ سرعته جای‌گزین شده است. پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربوشارژ قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۸/۵ لیتر در صد کیلومتر است. فونیکس تیگو  ۷ پرو وزن خالص ۱۵۴۰ کیلوگرم، حجم صندوق ۴۷۵ لیتر و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌دهد.

مدیران خودرو فونیکس تیگو ۸

گران‌ترین خودروی صفر کیلومتر مونتاژ ایران، با قیمت ۱/۸ میلیارد تومان توسط نمایندگی فروخته می‌شود. براساس اطلاعات غیررسمی، قیمت فونیکس تیگو ۸ در بازار آزاد، حدود ۱/۹ میلیارد تومان است.

فونیکس تیگو 8 چری

 

موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ برای فونیکس تیگو ۸، قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این کراس‌اور ۱۵۵۰ کیلوگرمی در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت دارد. متفاوت از دیگر خودروهای مونتاژ مدیران خودرو در ایران، فونیکس تیگو ۸ مجهز به گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ عرضه می‌شود. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است.

دایون Y5 خودروسازی ایلیا

تنها شاسی بلند چینی دو دیفرانسیل مونتاژ ایران، ۱/۲۵ میلیارد تومان قیمت نمایندگی فروش دارد. دایون Y5 محصولی از شرکت چانگدو چین است و همراه کابین سه ردیف صندلی در ایران مونتاژ می‌شود.

دایون Y5

 

دایون Y5 از  پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، با حجم ۱۹۹۷ سی سی و مجهز به توربوشارژ با قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این خودرو با شاسی مستقل و گیربکس ۶ سرعته خودکار، ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد. دایون Y5 در زمان ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت۹ تا ۱۰ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه می‌دهد. این مدل با طول ۴۷۷۱ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۸۲۸ میلی‌متر، یکی از بزرگ‌ترین خودروهای مونتاژ ایران محسوب می‌شود.

جک KMC K7 کرمان موتور

گران‌ترین خودروی مونتاژ کرمان موتور، کراس‌اور جدید JAC با قیمت اسمی ۹۵۰ میلیون تومان است. این مدل هم‌اکنون در بازار آزاد، ۱/۵ تا ۱/۶ میلیارد تومان قیمت دارد.

جک S7 یا کرمان موتور KMC K7؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران - زومیت

جک KMC K7 از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این کراس‌اور، گیربکس دبل کلاچ ۶ سرعته اتوماتیک، طول بدنه‌ی ۴۷۹۰ میلی‌متر و وزن خالص ۱۷۳۵ کیلوگرم دارد. با این شرایط، K7 حدود ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.

جک KMC T8 کرمان موتور

پیکاپ دوکابین کرمان موتور، یک وانت دو دیفرانسیل است که فعلا با گیربکس دستی ارائه می‌شود. جک KMC T8 فقط با موتور بنزینی در ایران موجود است و سال گذشته توسط نمایندگی با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شد. هم‌اکنون قیمت این خودرو در بازار آزاد، حدود ۱/۱ میلیارد تومان است.

جک KMC T8 کرمان موتور

 

موتور ۲ لیتر توربو برای T8، قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این وانت با طول ۵۳۲۵ و ارتفاع سقف ۱۸۳۰ میلی‌متر، وزن خالص ۱۹۶۰ کیلوگرم و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۱۲ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت، ۱۵۰ کیلومتر برساعت گزارش شده است.

آمیکو آسنا توربوشارژ اتوماتیک

آسنا از معدود وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل چینی در بازار ایران است که همراه ۲ نوع گیربکس دستی و اتوماتیک، مونتاژ می‌شود. این خودروها حدود ۳۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. هم‌اکنون در بازار آزاد، آسنا دنده‌ای به قیمت یک میلیارد تومان فروخته می‌شود درحالی‌که نسخه‌ی اتوماتیک، به دلیل کمبود موجودی، ۱/۵ میلیارد تومان هستند.

آمیکو آسنا

 

آسنا از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی با قدرت ۲۱۸ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰  نیوتن‌متر استفاده می‌کند. آسنا اتوماتیک، ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این وانت، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است.

فردا FMC T5

گران‌ترین فردا موتور (FMC) نسخه‌ای از دانگ فنگ T5 است. این کراس‌اور، مدل لوکس و تجهیزشده از فردا SX5  محسوب می‌شود که هم‌اکنون در بازار آزاد، ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. فردا FMC T5 به تعداد اندک تحویل خریدار شده و به قیمتی حدود ۱/۱ میلیارد تومان معامله می‌شود.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/01/dongfeng_future_t5_6_030f00dc09930673.jpg

فردا  T5 هم مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی بازار جهانی، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ دارد. این کراس‌اور با وزن خالص ۱۵۳۰ کیلوگرم، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. جعبه‌دنده‌ی FMC T5 ، برخلاف SX5، اتوماتیک CVT نیست و دنده‌ای خودکار است.  این مدل نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر ارائه می‌کند. از اطلاعات موجود می‌توان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت FMC T5 را در حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه پیش‌بینی کرد.

فیدلیتی خودروسازی بهمن / جتور X70

جتور یکی از برندهای زیرمجموعه‌ی چری چین است. کراس‌اور X70 ساخت جتور، در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شود و برای جلب توجه عموم، فیدلیتی (Fidelity) نام‌ دارد. این خودرو معمولا از طریق بورس کالا به بازار آزاد می‌رسد؛ به همین دلیل از قیمت ۸۵۰ میلیون تومانی شرکت سازنده تا ۱/۳ و ۱/۴ میلیارد تومان نوسان می‌کند.

شاسی بلند بهمن خودرو جتور فیدلیتی X70S؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی - زومیت

فیدلیتی مونتاژ بهمن، پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این کراس‌اور ۱۵۷۵ کیلوگرمی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند. فیدلیتی مجهز به گیربکس دنده‌ای ۶ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ تولید می‌شود.

دیگنیتی خودروسازی بهمن / دانگ فنگ ix5

دیگر شاسی‌بلند چینی مونتاژ بهمن دانگ فنگ ix5  است که با نام تجاری دیگنیتی در ایران عرضه می‌شود. قیمت کارخانه و بازار این خودرو، حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. دیگنیتی صفر کیلومتر در نمایشگاه‌ها با قیمت ۱/۳ تا ۱/۴ میلیارد تومان معامله می‌شود.

دیگنیتی

 

دیگنیتی در مقایسه با فیدلیتی، کمی‌سبک‌تر است اما پیشرانه‌ی ضعیف‌تری هم دارد. موتور ۱/۵ لیتر توربو برای دیگنیتی، ۱۴۸ اسب بخار قدرت و  ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. دیگر تفاوت هم این خودروها به گیربکس CVT برای دیگنیتی، مربوط است و منجر به سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه می‌شود. میانگین مصرف سوخت دیگنیتی ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

لاماری ایما آرین موتور / دانگ فنگ  T5 Evo

در کمال ناباوری، پلت فرم فردا FMC T5 و لاماری ایما مشترک است اما این خودروها با ظاهری کاملا متفاوت توسط دانگ فنگ چین طراحی شده‌اند. شرکت آرین موتور که سال‌ها به عنوان نماینده‌ی متیسوبیشی در ایران فعالیت می‌کرد، از سال ۱۴۰۰ تصمیم به عرضه‌ی T5 EVO با نام تجاری لاماری ایما گرفت. این خودرو، فعلا بهترین شاسی بلند چینی بازار کشورمان، از نظر شتاب‌گیری محسوب می‌شود.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/02/dongfeng_forthing_t5_evo_98.jpg

به دلیل ظاهر جذاب، طراحی مدرن کابین و توانایی‌های بسیار خوب پیشرانه، تقاضا برای لاماری ایما در بازار وجود دارد. از سویی دیگر، شرکت وارد کننده تمایلی به عرضه‌ی گسترده‌ی خودرو نشان نمی‌دهد و اخیرا فقط از طریق بورس کالا، تعداد محدودی لاماری ایما می‌فروشد. این شرایط، قیمت خودروی مذکور را در بازار آزاد به محدوده‌ی ۱/۶ تا ۱/۷ میلیارد تومان رسانده؛ درحالی‌که قیمت مصوب کارخانه، ۱/۱ میلیارد تومان است.

 

نمای داخلی لاماری ایما

 

 

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای لاماری ایما ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو با گیربکس ۷ سرعته‌ی دوکلاچه عرضه می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه دارد. دیگر نکته‌ی مثبت برای لاماری ایما، میانگین مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر است.


 


Loader