مشخصات فنی و ظاهری لکسوس ls460

مشخصات فنی و ظاهری لکسوس ls460

مشخصات لکسوس ls460

بررسی لوکس‌ترین سامورایی بازار ایران، لکسوس LS460

صدرا سالم: سگمنت F فقط یک اسم نیست بلکه به معنی تمام تلاش مهندسان برای ساخت یک شاهکار است. 

در زمانی که مرسدس بنز S کلاس و بی‌ام‌و سری ۷ بازار سدان‌های لوکس فول سایز را در برگرفته بودند، تویوتا تصمیم گرفت خودرویی با قابلیت مبارزه با خودروهای دیگر این سگمنت (قطعه)را روانهٔ بازار جهانی کند.

لکسوس LS در سال ۱۹۹۰ عرضه شد و کار را بر دیگر خودروهای این سگمنت سخت‌تر کرد.

 

لکسوس LS نسل چهارم در ایران

در ایران از نسل‌های قدیمی‌تر لکسوس LS نسخه‌های بسیار کمی وجود دارد و بازار کشور بیشتر این خودرو را با نسخهٔ مورد بحث ما می‌شناسد، یعنی لکسوس LS نسل چهارم.


 

لکسوس LS نسل چهارم با کد اتاق XF40 از سال ۲۰۰۸ وارد بازار جهانی شد و کمی بعد فروش آن توسط شرکت ایرتویا در ایران آغاز شد. این خودرو در ایران به دلیل هزینهٔ کمتر نسبت به رقبای آلمانی، آپشن‌های قابل توجه، سواری بسیار راحت و هزینهٔ نگهداری نسبتاً کم و … با استقبال خوبی مواجه شد. لکسوس LS460 در دو نسخهٔ اتومن و لانگ وارد بازار کشور شد که در ادامه به تفاوت‌های آن‌ها اشاره خواهد شد.

مشخصات فنی لکسوس LS460   

لکسوس LS در نسل‌های مختلف با موتورهای مختلفی عرضه شده است، اما در نسل چهارم فقط دو نسخهٔ بنزینی و هیبریدی را دارا می‌باشد. تمام نسخه‌های موجود از این اتاق در کشور LS460 و بنزینی هستند. با باز شدن درکاپوت متوجه حضور یک انجین ۶/۴ لیتری هشت سیلندر و تنفس طبیعی می‌شویم که این موتور همان موتور ۱UR-FSE تویوتا می‌باشد که ۳۸۰ اسب بخار قدرت و حدود ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی این موتور ۳۲ سوپاپ توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب خودرو انتقال می‌یابد، البته که در بازار جهانی نسخهٔ AWD این خودرو هم موجود است. یک نکتهٔ جالب در سیستم سوخت‌رسانی این خودرو این است که از سیستم D4-S استفاده می‌کند که پیش از آن بر روی تویوتا GT86 وجود داشت. این سیستم به‌گونه‌ای است که برای هر سیلندر دو انژکتور به کار رفته است. یکی از این انژکتورها از سیستم GDI استفاده می‌کند و دیگری از  سیستم MPI. هرکدام از این دو سیستم سوخت‌رسانی نکات مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند و با کمک این نحوهٔ قرارگیری نقاط ضعف همدیگر را پوشش داده‌اند.

چگونکی رانندگی لکسوس LS460

بیشترین تمرکز خودروهای این سگمنت بر راحتی هر چه تمام سرنشین‌ها می‌باشد، خصوصاً سرنشین‌های عقب. لکسوس در این مدل تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن یک سواری راحت و لوکس انجام داده است. شاید این حجم از ساکت بودن و نرمی هرکسی را به خوابی آرام دعوت کند. هندلینگ خوب، شتاب ۷/۵ ثانیه‌ای، هماهنگی عالی موتور و گیربکس، صندلی‌های راحت و نکات قابل توجه دیگر دست به دست هم داده‌اند تا یک سواری لذت‌بخش را فراهم آورند. با انتخاب حالت اسپرت و فشردن پدال گاز، این خودرو توانایی حرکتی خود را به نمایش می‌گذارد. البته که ذره‌ای از اسپرت بودن در این خودرو وجود ندارد اما نمی‌توان از شتاب و هندلینگ این خودرو به‌سادگی گذر کرد.


 

این خودرو به کمک سیستم تعلیق مالتی لینک و بادی‌ای که دارد سواری بسیار نرم و راحتی را در اختیار ما می‌گذارد و از پس ناهمواری‌های خیابان‌های کشور به‌خوبی برمی‌آید.

شاید در مرسدس بنز اس کلاس بتوان اسپرت بودن را هم تجربه کرد، اما در این خودرو به‌جز آرامش چیز دیگری وجود ندارد.

 

آپشن‌ها و امکانات لکسوس LS460

برای راحتی سرنشینان، خودروهای این سگمنت (قطعه)همیشه بیش‌ترین آپشن‌ها را داشته‌اند. لکسوس LS460 در دو نسخه اتومن و نسخه سفارش امارات چهارنفره یا همان نسخه لانگ وارد کشور شده است که نسخه لانگ آپشن‌های بیشتری را در اختیار ما می‌گذارد و فاصله محوری بیشتری دارد.

   همیشه لکسوس LS460 لیست بلند بالایی از امکانات را دارا بوده و صحبت دربارهٔ این آپشن‌ها نیاز  به ساعت‌ها زمان دارد اما نگاهی به چند آپشن کاربردی این خودرو خالی از لطف نیست:

  • ماساژور
  • گرم‌کن
  • سردکن در هر چهار صندلی
  • حافظه صندلی‌های جلو و تنظیم گودی کمر راننده
  • سافت کلوز درب‌ها
  • چراغ‌های زنون و  چرخشی و دی‌لایت
  • پرده شیشه‌های جانبی پشت و عقب برقی
  • رادار بین خطوط
  • کروز کنترل تطبیقی
  • سیستم صوتی برند مارک لوینسون با ۱۹ اسپیکر
  • سیستم تهویه عقب
  • جمع شدن صندلی سرنشین جلو برای راحتی سرنشین عقب
  • میز بار
  • سانروف برقی چهار حالته
  • نمایشگر هشت اینچی عقب
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم پیشگیری از تصادف
  • و ده‌ها آپشن دیگر

 

 

عیوب، مشکلات و هزینه نگهداری لکسوس LS460

نام تویوتا یادآور کلماتی مانند هزینه نگهداری کم، عمر بالا، و دردسر کم می‌باشد اما در لکسوس LS460 این خبرها نیست، لوکس سوار می‌شوید و لوکس هم هزینه می‌کنید.

متأسفانه جلوبندی و زیربندی این خودرو ضعیف دارای مشکلاتی می‌باشد، از طرفی هم ناهمواری‌های جاده‌های ایران این مشکل را بیشتر می‌کند.

موتور این خودرو بادوام است اما اصلاً خرج کمی ندارد و مصرف روغن بالایی هم دارد (حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر) به گفته بعضی از مالکان این خودرو، سیستم کنترل پایداری در این خودرو مشکلاتی به همراه دارد.

نکته دیگر تأمین قطعات این خودرو می‌باشد، به دلیل واردات محدود این خودرو قطعات آن هم به‌صورت محدود وارد بازار شده است و در حال حاضر پیدا کردن قطعات این خودرو بسیار سخت و هزینه‌بر می‌باشد. البته به دلیل محبوب بودن این ماشین در امارات، قطعات آن در دبی به‌ راحتی پیدا می‌شود.

فیس‌لیفت(بروز آوری آپشنهای) لکسوس LS460

متأسفانه به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به موتور حجیم‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی، نسل‌های بعد از سال ۲۰۱۴ به کشور وارد نشدند. البته این خودرو یک بار در سال ۲۰۱۰ فیس‌لیفت شد که شامل تغییرات اندک در سپرهای جلو و عقب خودرو و اضافه شدن نور بالا اتوماتیک است.

مجددا در سال ۲۰۱۳ لکسوس LS فیس‌لیفت شد و تفاوت‌های زیادی در چهره و کابین به وجود آورد. بیشتر لکسوس LS460 های ایران از نسخه اولیه هستند اما تعداد محدودی از نسخه‌های فیس‌لیفت اول و دوم این خودرو نیز در کشور موجود است.  تعدادی از این خودروها هم به‌صورت غیرفابریک در کشورمان فیس‌لیفت شده‌اند.

 

 

جمع‌بندی، ارزش خرید و مقایسه لکسوس LS460

لکسوس LS460 در شهریور ماه ۱۴۰۱ قیمتی بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان دارد و بسیار قیمت کمتری نسبت به بی‌ام‌و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس را دارا می‌باشد.

در کل لکسوس LS460 یکی از خودروهای ارزشمند بازار ایران است ولی بازار خرید و فروش نامناسب و نکاتی که قبلاً گفته شد نقاط ضعف این خودرو هستند

بعد از لکسوس LS460 هیچ خودروی دیگری برای شما مثل او نخواهد بود.

 


Loader