مشخصات وانت جدید زامیاد زاگرس

مشخصات وانت جدید زامیاد زاگرس

وانت جدید زامیاد زاگرس

 بررسی وانت جدید زامیاد زاگرس، مشخصات، قیمت و ویژگی‌ها

زاگرس وانت جدید زامیاد است که بزودی راهی بازار کشور خواهد شد. این خودرو در اصل یک وانت چینی بنام فودی F22 است.

زامیاد به‌عنوان بازوی تجاری سایپا، دهه‌ها است که فقط به وانت پیر و فرتوت نیسان جونیور تکیه دارد و به لطف بازار انحصاری و بدون رقیب، یکه‌تازی می‌کند. بااین‌حال، این شرکت قصد دارد سهمی هم از بخش پیکاپ‌های گران‌قیمت‌تر بازار کسب کند و برای این کار، وانتی بنام زاگرس را در نظر گرفته است. پس از اینکه مدت‌ها خبر عرضهٔ این وانت از سوی زامیاد شنیده می‌شد، سرانجام معرفی رسمی آن در نمایشگاه حمل‌ونقل تهران ۱۴۰۱ صورت گرفت و پس از آن نیز در شانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآمد. در ادامه به بررسی کامل این پیکاپ جدید بازار خواهیم پرداخت.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-3-767x511.jpg

 

زامیاد زاگرس

زاگرس در اصل یک پیکاپ چینی بنام فودی F22 است که در سال ۲۰۱۵ راهی بازار چین شد. فودی همان شرکتی است که زامیاد سال‌ها است با آن همکاری دارد و از اتاق وانت‌های آن برای ساخت مدل‌های جدیدی بر اساس وانت نیسان مثل شوکا، پادرا و اخیراً کارون استفاده می‌کند. فودی نسخهٔ شاسی‌بلند این خودرو را هم با نام لندفورت تولید می‌کند که زامیاد برنامهٔ عرضهٔ آن مدل را هم با نام تیوان داشت ولی هنوز خبری از این شاسی‌بلند نشده است. در همین حال، شرکت مکث موتور نیز چند وقتی است که پیکاپی بنام کلوت را در کشورمان عرضه می‌کند که برادر دوقلوی زاگرس محسوب می‌شود.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-3-767x511.jpg

 

داستان ازاین‌قرار است که شرکت چینی دایون در سال ۲۰۲۰ نسخه ری‌بج شده از فودی F22 را با تغییراتی جزئی و نام V5 به بازار فرستاد و مکث کلوت درواقع همین دایون V5 است؛ بنابراین، زاگرس و کلوت درواقع یک پیکاپ هستند که هم در چین و هم در ایران توسط دو شرکت مختلف و با نام‌های متفاوت به فروش می‌رسند. همچنین نسخهٔ شاسی‌بلند دایون V5 هم با نام Y5 توسط خودروسازی ایلیا در ایران مونتاژ و عرضه می‌شود. تا از روابط پیچیدهٔ این خودروها بیشتر گیج نشده‌اید، سراغ بررسی زاگرس برویم!

 

طراحی زامیاد زاگرس

ازآنجایی‌که زاگرس یا همان فودی F22 در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و در طول این هفت سال تقریباً هیچ تغییری نداشته، در مقایسه با پیکاپ‌های روز جهان ظاهر چندان مدرنی ندارد اما در بازار کشورمان که سال‌ها است به دیدن وانت نیسان و مزدای چند دهه پیش عادت کرده‌ایم، تازگی خواهد داشت. همچنین زاگرس با گلگیرهای برآمده و دماغه‌ای بلند، در مقایسه با رقبایی مثل کاپرا هم عضلانی‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در جلوی خودرو، چراغ‌ها به جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ متصل شده‌اند که در میانهٔ آن یک خط کرومی کار شده است و در عقب نیز چراغ‌هایی که تا روی گلگیرها کشیده شده‌اند، کمی از یکنواختی و نمای تکراری همیشگی که در عمدهٔ پیکاپ‌ها می‌بینیم کاسته‌اند. تفاوت‌های ظاهری زاگرس با کلوت نیز جزئی بوده و در طراحی کمی متفاوت چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر خلاصه می‌شود.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-4-767x511.jpg

 

داخل زامیاد زاگرس

زاگرس در داخل نیز کاملاً سن بالای خود را نشان می‌دهد زیرا طراحی کابین آن کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. در اینجا شاهد حجم زیادی پلاستیک خشک و سیاه هستیم که کیفیت چندان بالایی ندارد و نشان می‌دهد با یک پیکاپ نسبتاً ارزان‌قیمت چینی طرفیم. بااین‌حال، چرم مصنوعی قهوه‌ای‌رنگ روی درها و صندلی‌ها به همراه ‌تریم نقره‌ای روی داشبورد و کنسول میانی و تریم مشکی براق در اطراف دریچه‌های تهویه، کمی از یکنواختی داخل خودرو کاسته است. غربیلک فرمان سه پره و نمایشگر نه‌چندان بزرگی در بالای دریچه‌های تهویه نیز از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه داشبورد زاگرس به شمار می‌روند درحالی‌که صندلی‌های عقب هم از فضای پای خوبی برای یک پیکاپ برخوردار هستند.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-5-767x511.jpg

 

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-12-767x511.jpg

 

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-11-767x511.jpg

 

قوای محرکه زامیاد زاگرس

طبق کاتالوگ‌هایی که توسط زامیاد منتشر شده، قرار است زاگرس با دو پیشرانه بنزینی و دیزلی در کشورمان عرضه شود. پیشرانه بنزینی این خودرو همان نمونه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی آشنای میتسوبیشی است که تاکنون در بسیاری از پیکاپ‌های چینی بازار کشورمان مثل آمیکو آسنا و کاپرا استفاده شده است. طبق اعلام زامیاد، این موتور ۱۳۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. پیشرانهٔ دیزلی پیکاپ جدید زامیاد نیز یک نمونهٔ ۲ لیتری توربودیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است که به یک گیربکس شش سرعته دستی متصل می‌شود. این در حالی است که مکث کلوت در کشورمان با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو عرضه می‌شود و با ۲۱۵ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین پیکاپ چینی بازار به‌حساب می‌آید

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-8-767x511.jpg

 

تجهیزات و امکانات زامیاد زاگرس

طبق اعلام زامیاد لیست تجهیزات زاگرس شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، سیستم صوتی با بلوتوث، AUX، هشت بلندگو و USB، دوربین دید عقب، ناوبری، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی‌های جلو در چهار جهت، صندلی‌های چرمی، پله رکاب جانبی، پوشش ضد خش اتاق بار و رول بار می‌شود که برای یک پیکاپ در این بازه قیمتی نسبتاً قابل‌قبول به نظر می‌رسد. همچنین احتمالاً نسخه دیزلی این پیکاپ از آپشن‌های بیشتری برخوردار خواهد بود که اصلی‌ترین آن‌ها کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هستند.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-6-767x511.jpg

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-7-767x511.jpg

 

ابعاد و ظرفیت بار زامیاد زاگرس

فوردی F22 در چین در دو نسخهٔ کوتاه و کشیده عرضه می‌شود که زامیاد اولی را انتخاب کرده است. این نسخه ۵,۳۳۰ میلی‌متر طول، ۱,۸۷۰ میلی‌متر عرض و ۱,۸۶۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با ۳,۱۰۰ میلی‌متر است. طول، عرض و ارتفاع اتاق بار این پیکاپ هم به ترتیب ۱,۵۰۰ میلی‌متر، ۱,۵۰۰ میلی‌متر و ۵۳۰ میلی‌متر اعلام شده است. نسخه دیزلی زاگرس با وزن خالص ۱۹۲۰ کیلوگرم، حدود ۱۴۰ کیلوگرم از نسخه بنزینی سنگین‌تر است اما ظرفیت بار هردو ۷۵۰ کیلوگرم اعلام شده که هرچند از ظرفیت بار یک تنی کلوت کمتر است اما نسبت به کاپرا کاملاً برتری خواهد داشت.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-9-767x511.jpg

 

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/12/Zamyad-Zagros-10-767x511.jpg

 

قیمت و رقبای زامیاد زاگرس

زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده است اما ازآنجایی‌که این پیکاپ درواقع نسخه اقتصادی کلوت به‌حساب می‌آید، باید قیمت ارزان‌تری نسبت به آن داشته باشد. با توجه به قیمت نزدیک به یک میلیارد تومانی نسخه گیربکس دستی کلوت، می‌توان برای نسخه بنزینی زاگرس قیمتی در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان را پیش‌بینی کرد. اگر زاگرس با این قیمت به بازار عرضه شود، می‌تواند به رقیبی جدی برای کاپرا ۲ و آمیکو آسنا دستی تبدیل گردد. زمان دقیق عرضه این پیکاپ هم هنوز مشخص نیست ولی به‌احتمال‌زیاد تا پایان امسال راهی بازار خواهد شد.

 


 


Loader