مقایسه خودروهای تیبا و کوییک

مقایسه خودروهای تیبا و کوییک

مقایسه تیبا و کوییک


 
مقایسه تیبا ۲ با کوییک: مشخصات، قیمت و هرآنچه باید بدانید


در این نوشتار می خواهیم مقایسه تیبا ۲ با کوییک را داشته باشیم اما قبل از آن باید به مواردی اشاره کنیم. در طول حدود ۱۰ سالی که به‌صورت تمام‌وقت مشغول مطالعه و ترجمه اخبار مربوط به دنیای خودرو به ویژه بازارهای جهانی هستیم به ندرت شاهد خودروسازانی بوده‌ایم که خودروهایی در یک کلاس خودرو و در واقع رقبایی برای خود تولید کنند؛ اما اوضاع در کشور ما کاملاً فرق می‌کند و دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا انبوهی از خودروهای به ظاهر متفاوت اما در باطن یکسان را با قیمت‌های مشابه یکدیگر تولید می‌کنند. این امر به معنی افزایش هزینه‌ها و رقابتی داخلی خواهد بود که روی فروش تأثیر می‌گذارد. از جمله این محصولات می‌توان به خانواده پژو و سمند در ایران‌خودرو و تیبا و کوییک در سایپا اشاره کرد که همگی از پلتفرم، پیشرانه‌ها و اجزای مشترکی استفاده می‌کنند و تنها تغییراتی در پانل‌های بدنه و ادوات کابین دارند. در این نوشتار می‌خواهیم مقایسه‌ای مفصل بین دو خودروی شرکت سایپا یعنی تیبا ۲ و کوییک داشته باشیم، هاچبک هایی که اگرچه در ظاهر کمی متفاوت به نظر می‌رسند اما باطن مشابهی دارند و خریداران شاید با دیدن آن‌ها بر سر دوراهی انتخاب قرار گیرند. پس اگر قصد خرید تیبا ۲ یا کوییک را دارید و بر سر دوراهی قرار گرفته‌اید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7-767x384.jpg

 

تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا و در ابتدا با نام مینیاتور معرفی شد. این خودرو از پلتفرم به‌روزتر نسبت به پراید سود می‌برد و در واقع اگر با آن به عنوان مدل ارتقا یافته پراید برخورد کنید حس بسیار بهتری خواهید داشت. با استقبال مناسب از تیبا و همچنین وجود تقاضای زیاد برای خودروهای هاچبک، سایپا تصمیم گرفت نسخه بدون صندوق این خودرو را نیز تولید کند و آن را با دو تیپ SX و EX روانه بازار کرد که اختلافشان به چند آپشن محدود همچون آینه‌ها و شیشه‌های عقب برقی خلاصه می‌شد. البته هم‌اکنون فقط تیپ EX تیبا ۲ تولید می‌شود و نسخه‌هایی محدودی از آن با پسوند پلاس نیز تولید شده است که از نظر قوای محرکه و گیربکس تغییری ندارند و تنها دارای برخی آپشن های بیشتر همچون باربند سقفی، نمایشگر لمسی، حسگر دنده‌عقب، تریم مشکی داخلی و… هستند. البته استقبال از تیبا ۲ استاندارد بیشتر از تیبا ۲ پلاس بوده است.

 

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/1quick-767x384.jpg

 

سایپا با عرضه تیبا ۲ و استقبال بالایی که از آن به عنوان جایگزین ارزان‌تر پژو ۲۰۶ شد به فکر عرضه کوییک افتاد. کوییک را می‌توان نسخه هاچبک کراس از ساینا دانست که بر اساس تیبا سدان شکل گرفته است. کوییک در بخش جلو تفاوت‌های زیادی با ساینا ندارد اما در بخش عقب از طراحی متفاوتی استفاده می‌کند. البته وقتی از پروفایل جانبی به کوییک نگاه کنید متوجه یکسان بودن طراحی آن با تیبا خواهید شد. کوییک هم در تیپ‌های مختلفی همچون R، و اتوماتیک تولید شده و هم‌اکنون نیز بازار خوبی دارد. این خودرو از نظر قوای محرکه و گیربکس تفاوتی با تیبا ۲ ندارد و در این مطلب ما به دنبال مقایسه تیبا ۲ و کوییک استاندارد با یکدیگر بوده‌ایم.

در این مطلب موارد زیر را از نظر خواهید گذراند:

مقایسه طراحی ظاهری تیبا ۲ با کوییک

طراحی ظاهری تیبا توسط شرکت ایتال دیزاین صورت گرفته اما در همان برخورد نخست هم قدیمی و از رده خارج بودن این طراحی را کاملاً حس خواهید کرد. چراغ‌های جلوی تیبا هماهنگی چندانی با جلوپنجره ندارند و این قطعه می‌توانست عریض‌تر طراحی شود. مه شکن‌ها و ورودی زیرین سپر نیز نهایت سادگی را دارند. در نمای جانبی یک خط دیده می‌شود که از گلگیر شروع شده و در نیمه محو می‌شود و در عقب نیز دوباره شروع شده و البته هماهنگی‌ای بین این خطوط دیده نمی‌شود. شاید نمای عقب تیبا ۲ بهترین بخش ظاهری این هاچبک تلقی شود. چراغ‌ها اگرچه ساده طراحی شده‌اند اما در جای مناسب قرار دارند و محل نصب مه شکن نیز ما را به یاد ۲۰۶ می‌اندازد.

 توجه: اگر در شهر اهواز هستید و تیبا یا کوییک دارید و اتومبیل شما دچار مشکل شد، میتوانید با امداد خودرو اهواز در تماس باشید


https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/tiba-2-02.jpg

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/2-quick.jpg

 

وقتی با کوییک روبرو شوید اگرچه کلیت خودرو را مشابه تیبا ۲ خواهید یافت اما به وضوح می‌توان طراحی آن را شکیل‌تر دانست. چراغ‌های جلو تیره‌تر نسبت به ساینا و سپر بازنگری شده نمای جلوی قابل قبولی را ارائه می‌کنند و پلاستیک‌های محافظ دورتادور بدنه نیز بر حس کراس بودن خودرو افزوده‌اند. در پروفایل جانبی همان طراحی تیبا ۲ دیده می‌شود اما گلگیر جلو کمی تغییر یافته است و البته باربند سقفی نیز دیده می‌شود. به این موارد باید دستگیره‌های درب جدید را نیز اضافه نمود نمای عقب کوییک اگرچه هماهنگی بخش جلو را ندارد ولی از چراغ‌های دو قطعه‌ای استفاده کرده و بی‌شباهت به برخی محصولات روز دنیا نیست. در مجموع باید طراحی کوییک را یک سر و گردن بالاتر از تیبا ۲ دانست و در این بخش برتری با کوییک خواهد بود.

کوییک S

 

مقایسه طراحی داخلی تیبا ۲ با کوییک

تیبا ۲ در بخش کابین کاملاً مشابه برادر صندوقدار خود بوده و بنابراین در این بخش شاهد یک طراحی کاملاً قدیمی و خسته‌کننده خواهید بود. همه اجزا از پلاستیک خشک و خراش پذیر ساخته شده‌اند و اگرچه این طراحی نسبت به پراید یک پیشرفت محسوب می‌شود اما در برابر سایر خودروهای بازار حرفی برای گفتن نخواهند داشت. برخی موارد همچون فرمان و دسته‌راهنما و برف‌پاک‌کن نیز از پراید گرفته شده‌اند. اگرچه نمی‌توان نمره قابل قبولی به طراحی کابین و جنس متریال بکار رفته در تیبا ۲ داد اما ارگونومی آن مشکل چندانی ندارد. از نظر فضای کابین نیز باید گفت این خودرو در بخش جلو مشکلی برای افراد قدبلند نخواهد داشت هرچند بخش عقب کابین خیلی مناسب بزرگ‌سالان نخواهد بود ولی فضای پا در مقایسه با پژو ۲۰۶ بیشتر است.

داخل کابین تیبا 2

 

کابین کوییک نسبت به تیبا ۲ تغییراتی زیادی دارد و اگرچه پشت آمپرها مشابه تیبا ۲ هستند اما باقی بخش‌ها بهبود یافته‌اند. البته منظور از بهبود تنها در ظاهر ادوات است و جنس آن‌ها تفاوت زیادی با تیبا ۲ ندارد. تریم مشکی کابین حس و حال بهتری را ارائه می‌کند و کنسول میانی نیز طراحی بهتری دارد. از نظر فضای کابین نیز تفاوت چندانی بین تیبا ۲ و کوییک وجود ندارد هرچند به نظر می‌رسد بخش عقب کابین تیبا ۲ اندکی جادارتر است.

کوییک S

 

اگر بخواهیم در این بخش از مقایسه تیبا ۲ با کوییک نیز نتیجه مقایسه را اعلام کنیم باید بگوییم طراحی کابین کوییک و ادوات بکار رفته در آن بهتر از تیبا ۲ خواهند بود.

مقایسه پیشرانه و گیربکس تیبا ۲ با کوییک

اینجا به همان مطالب ابتدایی می‌رسیم. همان‌طور که گفتیم خودروسازان داخلی استاد استفاده از پلتفرم‌ها، پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مشترک برای خودروهایی هستند که تنها در برخی اجزا همچون چراغ‌ها تفاوت دارند. تیبا ۲ و کوییک از نظر موارد یاد شده مشترک هستند و در بخش پیشرانه شاهد یک نمونه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با کد M15 هستیم که در واقع نسخه ارتقا یافته از پیشرانه پراید محسوب می‌شود و قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتون متری تولید می‌کند. همکار پیشرانه یاد شده نیز گیربکس ۵ سرعته دستی بوده هرچند همان‌طور که گفتیم نسخه اتوماتیک کوییک هم تولید شده است.

کوییک S

 

مقایسه تیبا ۲ با کوییک در بخش سواری گویای این موضوع خواهد بود که دو خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و وقتی پشت فرمان این دو خودرو بنشینید حس و حال پراید برای شما تداعی خواهد شد. البته پیشرانه کشش خوبی دارد و ترمزها نیز قوی‌تر از پراید هستند. میدان دید به طرفین خوب بوده و سیستم تعلیق نیز اگرچه سر و صدای زیادی دارد اما در شهر نرمی مناسب دارد و شما را راضی خواهد کرد. نکته منفی تیبا ۲ و کوییک به صدای زیاد پیشرانه مربوط می‌شود که در دورهای بالا واقعاً قابل‌تحمل نخواهد بود. نکته مثبت این پیشرانه را می‌توان هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و مصرف سوخت نسبتاً مناسب در مقایسه با سایر خودروهای بازار عنوان کرد.

 

 

مقایسه امکانات و تجهیزات تیبا ۲ با کوییک

همان‌طور که قبلاً می‌دانستید و حالا نیز مشاهده کردید با خودروهایی قدیمی سر و کار داریم که چه در بخش طراحی و چه در بخش فنی توانایی قابل‌توجهی ندارند و طبیعی است که همین موضوع درباره امکانات و تجهیزات آن‌ها نیز صدق خواهد کرد. تیبا ۲ از تجهیزات پیش پا افتاده‌ای همچون کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، آینه‌های جانبی و شیشه‌های برقی، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، صندلی عقب تاشو و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع سود می‌برد که خب این موارد جزو تجهیزات و امکانات خودروهای چند دهه پیش هستند.

کوییک نیز اگرچه تفاوت چندانی با تیبا ۲ ندارد اما از جمله تجهیزات آن می‌توان به مواردی همچون حسگر پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه‌خودکار، کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، کامپیوتر سفری و… اشاره کرد.

در این بخش از مقایسه تیبا ۲ با کوییک باید گفت هیچ یک از این دو خودرو برتری واضحی نسبت به یکدیگر ندارند و تنها در برخی موارد جزئی از همدیگر متمایز می‌شوند.

 

مقایسه قیمت تیبا ۲ با کوییک

همان‌طور که گفتیم این دو خودرو را می‌توان به نوعی رقیب یکدیگر دانست چراکه تفاوت قیمتی چندانی با یکدیگر ندارند و از نظر ابعاد، مشخصات فنی و… نیز در یک کلاس قرار می‌گیرند. مقایسه تیبا ۲ با کوییک از نظر قیمتی را می توانید در جدول زیر تماشا کنید:

 

مقایسه مزایا و معایب تیبا ۲ با کوییک

در این بخش از مقایسه تیبا ۲ با کوییک باید گفت اکثر نقاط قوت و ضعف هر دو خودرو مشترک خواهد بود. از جمله موارد مثبت درباره این خودروها می‌توان به بازار دست‌دوم خوب (هرچند بازار خریدوفروش تیبا ۲ شاید اندکی بهتر باشد)، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین، پیشرانه با توان مناسب نسبت به جثه، فضای کابین پذیرفتنی و سواری نرم‌تر نسبت به خودرویی همچون پژو ۲۰۶ اشاره کرد. نقاط منفی تیبا ۲ و کوییک نیز شامل مواردی همچون طراحی قدیمی (به ویژه درباره تیبا ۲)، متریال و ادوات بکار رفته قدیمی و با کیفیت پایین در کابین، هندلینگ ضعیف، صدای زیاد پیشرانه در کابین و… اشاره داشت.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

تیبا ۲ و کوییک هاچبک های شهری سایپا هستند که علیرغم قیمت گزاف در بازار همچنان مشتریان زیادی دارند هرچند همه می‌دانیم این استقبال نه به خاطر کیفیت و طراحی مدرن این دو خودرو بلکه به خاطر شرایط اقتصادی و ناچار بودن مشتری در انتخاب خود است. بایستی گفت از مقایسه تیبا ۲ با کوییک این نتیجه را می گیریم که هر دو خودرو یک روح در دو بدن هستند و از نظر قیمتی نیز اختلافی حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومانی با یکدیگر دارند. از نظر برخی افراد اضافه پرداخت چند میلیونی برای خودرویی که اساساً مشابه تیبا ۲ است امری بیهوده خواهد بود اما برخی افراد نیز معتقدند کوییک ارزش پرداخت بیشتر را دارد چراکه از طراحی ظاهری و داخلی بهتری سود می‌برد. در نهایت باید دانست نظر خریدار دراین‌باره تعیین‌کننده خواهد بود. اگر ترجیح می‌دهید خودرویی ارزان‌تر خریداری کرده و خودتان مبلغی را صرف ارتقای ظاهری و داخلی آن بکنید تیبا ۲ انتخاب بهتری خواهد بود اما اگر خودرویی با ظاهر متفاوت را ترجیح می‌دهید شاید بهتر باشد کوییک را برگزینید.

 


Loader